Ceasuri bărbațiBărbați
Ceasuri damăDamă
Smartwatch-uriSmart
Branduri
Accesorii
Taguri: Recenzii | Fortis | Clasice | Aviație
13.12.2025 | 5 MIN
Brandul Fortis mi-a scăpat din atenție mult timp. Am auzit de el și l-am zărit de câteva ori la încheieturile celor prezenți la diverse evenimente de ceasuri, dar nu am avut niciodată ocazia să-i cunosc cu adevărat ceasurile. Abia acum, cu Fortis Flieger F-39 Automatic, am avut ocazia să-l privesc cu adevărat de aproape. Și am fost curios să văd dacă se ridică într-adevăr la nivelul reputației sale de ceas „tool” solid...

Când am ridicat Fortis Flieger F-39 pentru prima dată, am fost imediat frapat de nivelul de măiestrie. La prima vedere, este un ceas foarte simplu, aproape auster - fără suprafețe lucioase, fără decorațiuni inutile. Și asta este ceea ce îi dă caracter. Fiecare margine, fiecare suprafață a avut un scop.
După cum sugerează și numele, este un așa-numit "flieger" - un ceas pentru aviatori. În mod tradițional, acestea trebuie să îndeplinească câteva cerințe esențiale: un cadran închis, mat, pentru lizibilitate maximă, cifre și ace contrastante cu luminescență și, de asemenea, ora 12 marcată clar, prin triunghiul tipic.

Majoritatea ceasurilor de pilot tind să fie destul de mari - de obicei peste 44 mm, modelele istorice fiind adesea chiar mai mari. Cu toate acestea, Fortis a făcut un compromis aici și a oferit o iterație mai mică și mult mai practică de 39 mm, care se simte echilibrată și confortabilă. Nu încurcă mâna și, datorită dimensiunii sale, se potrivește majorității încheieturilor.
La o examinare mai atentă, ceea ce m-a frapat cel mai mult a fost luneta cu timp dublu. Și trebuie să spun că este ceea ce îl face pe F-39 special pentru mine. Spre deosebire de lunetele obișnuite cu 60 sau 120 de poziții, aceasta se rotește în pași de jumătate de oră – ceva ce nu am mai văzut la alte modele.

Este un detaliu care arată clar că designerii Fortis s-au gândit la aplicații practice. Luneta este, de asemenea, ușor ridicată, astfel încât are o funcție de protecție - protejează sticla ceasului în cazul unui impact.
Sticla este din safir, iar Fortis merită laude pentru stratul antireflex excelent pe ambele fețe, care face cadranul să iasă cu adevărat în evidență.

Cadranul este mat, iar partea centrală are o șlefuire verticală fină. În jurul perimetrului său, există un inel ușor convex cu indici orari luminescenți Super-Luminova, iar același material se regăsește și pe ace.

De asemenea, trebuie să laud fereastra neagră a datei (la variantele cu cadran negru), care nu perturbă curățenia generală a cadranului - doar numărul 13 este evidențiat în roșu, deoarece Fortis consideră că 13 este numărul său norocos. Chiar și noile modele sunt lansate în mod tradițional pe data de 13 a lunii.
O altă caracteristică interesantă este așa-numitul Synchroline de la ora 12, conceput pentru a ajuta piloții să sincronizeze precis ora între echipaje.

Deoarece Fortis s-a angajat de mult timp la o filosofie a durabilității, carcasa ceasului este fabricată din oțel reciclat. Este un detaliu simpatic care arată că brandul se gândește și la impactul producției sale.

Carcasa ceasului se mândrește apoi cu o rezistență la apă de 200 m, ceea ce este mai mult decât respectabil pentru un model pilot. Fortis realizează acest lucru datorită, printre altele, sigiliului triplu din coroană, care este tipic mărcii.

Datorită acestui lucru, F-39 nu trebuie să se teamă nici de apă, nici de medii cu praf - exact așa cum ne-am aștepta de la un adevărat ceas "instrument".
Un detaliu frumos este ascuns și pe fundul ceasului. Aici, Fortis a plasat motivul unor pale de avion care se învârt și inscripția „Ohne Flieger wäre der Himmel nur Luft” – adică, tradus prin "Fără aviatori, cerul nu ar fi decât aer". Toate acestea aduc întregul ceas la o încheiere simbolică, amintindu-ne de originea și scopul său: să fie un instrument pentru cei care privesc lumea de sus.

Ceasul vine fie pe o brățară metalică, fie pe o curea din piele de vițel, ceea ce m-a luat puțin prin surprindere la prima vedere.

Cureaua, prinsă de carcasă cu ajutorul unor barete înșurubate (pe care îi consider un avantaj în cele din urmă, având în vedere caracterul durabil al ceasului), era de fapt destul de groasă și dădea o impresie foarte dură.
Când a fost pusă, însă, m-a surprins în cel mai bun sens al cuvântului. Materialul este surprinzător de moale, maleabil, foarte confortabil chiar și atunci când este purtat pentru perioade lungi de timp, iar eu m-am obișnuit cu aspectul său "dur" după un timp. Cu toate acestea, văd pasul său de 21 mm ca un mare minus, care limitează foarte mult alegerea curelelor și brățărilor de înlocuire în viitor. De ce? Este atât de greu să faci o carcasă care are un pas de 20 mm sau 22 mm?

Ceasul este propulsat de calibrul UW-30 - dar probabil că nu va surprinde pe nimeni faptul că este de fapt vechiul Sellita SW200 familiar, bazat pe arhitectura ETA 2824. Este un mecanism fiabil și testat în timp, cu o frecvență de 28.800 de bătăi pe oră, funcție de oprire a secundarului (hacking), armare automată bidirecțională și o rezervă de mers de 38 de ore. Prin urmare, Fortis rămâne la o alegere sigură – un mecanism care funcționează și poate fi ușor întreținut oriunde în lume.
În general, Fortis Flieger F-39 Automatic mi se pare un ceas cu o identitate clară și atenție la detalii. Este practic, durabil și perfect lizibil - exact așa cum te-ai aștepta de la un adevărat ceas de aviație.
De la cadranul mat la lunetă meticulos lucrată, fiecare element de aici are un scop, iar Fortis confirmă că încă mai poate produce ceasuri "instrument" oneste, care combină tradiția, modernitatea, durabilitatea și utilitatea de zi cu zi. Dacă sunteți în căutarea unui partener de încredere cu spirit de pilot și dimensiuni rezonabile, F-39 nu vă va dezamăgi.
Surse foto: fotografii oficiale ale producătorului.
S-ar putea să vă mai intereseze și:
